Alec is 8 jaar en woont samen met zijn moeder en babybroertje. Door de verdrietige gebeurtenissen in zijn jonge leven loopt hij vast in zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Hij vindt nauwelijks aansluiting in de klas, waardoor hij vaak alleen op de gang zit of bij de pedagogisch conciërge te vinden is. Zijn juf en de IB-er van school nemen contact op met de Buurtgezinnen-coördinator van hun gemeente. 

Tijdens een schoolgesprek bespreken ze samen hoe ze Alec en zijn moeder kunnen helpen. De moeder wordt door de juf en IB-er ingelicht over de mogelijkheid van Buurtgezinnen en ze helpen haar met aanmelden. De eerste dappere stap is gezet.

De coördinator van Buurtgezinnen ontmoet deze moeder en Alec bij hen thuis. De moeder is nog niet zo lang geleden bevallen van een baby. “Ik voel me al een tijdje overbelast en heb veel moeite met het energieke en opstandige gedrag van mijn zoon. Wat zou het fijn voor hem zijn als hij in het weekend of doordeweeks een dag(deel) bij een ander gezin terechtkan. Dan kan hij zijn energie kwijt en samen (bord)spelletjes doen. Ik gun hem een gezin met een leeftijdsgenootje waar hij positieve aandacht krijgt.

De coördinator vindt een steungezin in de buurt. Een fijn gezin bestaande uit een vader en moeder met 2 zoons van 7 en 9 jaar. En ze zijn gek op (bord)spelletjes! Ook delen ze meer interesses. Tijdens de eerste kennismaking klikt het meteen heel goed tussen de drie jongens. De broers en Alec vinden het erg jammer als Alec weer samen met zijn moeder naar huis gaat. Er wordt een volgende speelafspraak gemaakt. Hier sluit de coördinator van Buurtgezinnen bij aan om afspraken te maken tussen de twee gezinnen. Alec kan de ene week op woensdag uit school komen spelen en de andere week op zaterdagmiddag. Hij geeft zelf aan na het eten teruggebracht te willen worden.

Tijdens de regelmatige evaluaties met de gezinnen blijken het goed passende afspraken te zijn en kan de jongen wekelijks blijven komen bij het steungezin. De moeder van Alec vertelt: ‘Ik voel me erg gesteund en het geeft rust dat ik de zorg voor Alec kan delen. Het is fijn dat ik via school in contact ben gekomen met Buurtgezinnen.”

Ook op school merken de juf, IB-er en klasgenootjes positieve veranderingen bij Alec, zowel op sociaal als emotioneel gebied. Hij kan zich beter concentreren op zijn schoolopdrachten, maakt cognitief een groei en behaald betere schoolresultaten. Ook vindt hij meer aansluiting bij klasgenoten. Zijn juf en de IB-er zijn blij dat ze de weg naar Buurtgezinnen hebben gevonden en zo ‘hun’ kinderen en gezinnen verder kunnen helpen.

* In verband met privacy gebruiken we fictieve namen.